Κωδικοποίηση μπαταριών
Οι μπαταρίες έχουν έναν κωδικό που φανερώνει το μέγεθος και τον τύπο της μπαταρίας. Ο κωδικός αυτός διαφέρει αναλόγως με τη προδιαγραφή της κατασκευή της μπαταρίας. Στον κόσμο υπάρχουν 3 διαφορετικές προδιαγραφές που ρυθμίζουν το μέγεθος, την ισχύ και την απόδοση των μπαταριών και είναι η Ευρωπαική (ΕΝ), η Ιαπωνική (JIS) και η Αμερικανική (BCI). Κάθε μία από τις παραπάνω προδιαγραφές διαθέτει διαφορετική κωδικοποίηση και στηρίζονται σε διαφορετικά πρότυπα υπολογισμού της απόδοσης τους.
Μπαταρίες Ευρωπαϊκής προδιαγραφής
Οι μπαταρίες Ευρωπαϊκής προδιαγραφής χρησιμοποιούν 2 τύπους κωδικών. Ο ένας προέρχεται από την παλαιότερη κωδικοποίηση κατά το Γερμανικό πρότυπο DIN και η άλλη είναι η νεώτερη κωδικοποίηση κατά το πρότυπο της Ευρωπαϊκής ένωσης (ΕΝ).
Κωδικοποίηση κατά DIN
Είναι πάντα πενταψήφιος και αποτελείται από δύο τμήματα:
- Ένα τριψήφιο αριθμό που δείχνει τη χωρητικότητα της μπαταρίας με βάση τον αριθμό 500 (για 12V μπαταρίες). Π.χ 560 σημαίνει μπαταρίες με χωρητικότητα 60 Αμπερώριων, ενώ 600 ημαίνει μπαταρίες με χωρητικότητα 100 Αμπερώριων.
- Ένα διψήφιο αριθμό που είναι το χαρακτηριστικό της πολικότητας και του δοχείου της μπαταρίας και πιθανόν διαφέρει ανά κατασκευαστή. Π.χ. 59 συνηθίζεται για τη δεξιά θέση του θετικού ακροδέκτη.
- Συνολικά ο κωδικός της μπαταρίας έχει αυτή τη μορφή: 555 59 που δείχνει ότι η μπαταρίας είναι 12V, έχει χωρητικότητα 55AH και συνήθως έχει τη θέση του θετικού ακροδέκτη στα δεξιά.
- Οι σειρές WINNER PREMIUM HP, PREMIUM και ADVANCE χρησιμοποιούν αυτόν το κωδικό.
Κωδικοποίηση κατά ΕΝ
Είναι πάντα εννιαψήφιος και αποτελείται από τρία τμήματα:
- Ένα τριψήφιο αριθμό που δείχνει τη χωρητικότητα της μπαταρίας με βάση τον αριθμό 500 (για 12V μπαταρίες). Π.χ 560 σημαίνει μπαταρίες με χωρητικότητα 60 Αμπερώριων, ενώ 600 ημαίνει μπαταρίες με χωρητικότητα 100 Αμπερώριων.
- Ένα μεσαίο τριψήφιο αριθμό που είναι το χαρακτηριστικό της πολικότητας και του δοχείου της μπαταρίας και πιθανόν διαφέρει ανά κατασκευαστή. Π.χ. 059 συνηθίζεται για τη δεξιά θέση του θετικού ακροδέκτη.
- Το τελευταίο τριψήφιο αριθμό που δείχνει την απόδοση κρύας εκκίνησης της μπαταρίας σε δεκάδες σύμφωνα με το Ευρωπαϊκό πρότυπο. Π.χ 054 σημαίνει μπαταρίες με απόδοση CCA 540 Αμπέρ κρύας εκκίνησης στους -18 βαθμούς Κελσίου, ενώ 120 σημαίνει μπαταρίες με απόδοση CCA 1200 Αμπέρ κρύας εκκίνησης στους -18 βαθμούς Κελσίου.
- Οι μπαταρίες Ευρωπαϊκής προδιαγραφής χρησιμοποιούν τη θέση του θετικού πόλου για τον προσανατολισμό της πολικότητας δε αντίθεση με τις μπαταρίες του Ιαπωνικού και Αμερικανικού προτύπου.
Μπαταρίες Ιαπωνικής προδιαγραφής
Οι μπαταρίες Ιαπωνικής προδιαγραφής χρησιμοποιούν αλφαριθμητικούς κωδικούς που αποτελούνται από 4 τμήματα:
- To πρώτο δείχνει την μέγιστη απόδοση της μπαταρίας σε δεκάδες σύμφωνα με το Ιαπωνικό πρότυπο
- Το δεύτερο το δοχείο ξεκινώντας από το Α για το μικρότερο και συνεχίζοντας μέχρι Η για το μεγαλύτερο.
- Το τρίτο δείχνει το μέγεθος του δοχείου σε εκατοστά με στρογγυλοποίηση.
- Και το τέταρτο δείχνει την πολικότητα της μπαταρίας με βάση τη θέση του αρνητικού πόλου. Το χαρακτηριστικό R υποδηλώνει τη θέση του αρνητικού πόλου στη δεξιά πλευρά, ενώ το χαρακτηριστικό L υποδηλώνει τη θέση του αρνητικού πόλου στην αριστερή πλευρά.
- Για παράδειγμα ο τύπος 32Β19L υποδηλώνει μία μπαταρία με απόδοση μέχρι 320Α κρύας εκκίνησης, σε ένα δοχείο Β μεγέθους (από τα μικρότερα), με περίπου 19 εκατοστά μήκος και με θέση του αρνητικού πόλου στη δεξιά πλευρά.
Μπαταρίες Αμερικανικής προδιαγραφής
Οι μπαταρίες Αμερικανικής προδιαγραφής χρησιμοποιούν κωδικούς που αποτελούνται από ένα διψήφιο αριθμό που είναι κοινός για το ίδιο κουτί της μπαταρίας (πχ 31, 34 ή 46). Αυτός ο τύπος της μπαταρίας έχει πάντα τις ίδιες διαστάσεις και τον ίδιο προσανατολισμό των πόλων.
Επίσης ο κωδικός συμπληρώνεται από έναν τριψήφιο αριθμό που δείχνει την απόδοση της μπαταρίας σε Ένταση ισχύος (Α Αμπερ Κρύας Εκκίνησης) υπολογιζόμενο σύμφωνα με το Αμερικανικό πρότυπο (π.χ 520 σημαίνει 520Α κρύας εκκίνησης).
Τελικά η κωδικοποίηση σύμφωνα με το Αμερικανικό πρότυπο έχει την παρακάτω μορφή: 31-750, όπου το 31 δείχνει συγκεκριμένες διαστάσιες κουτιού και το 750 την απόδοση της μπαταρίας.
Μπορείτε να δείτε εδώ ένα πλήρη οδηγό με τους τύπους των μπαταριών Αμερικανικού τύπου.
Και στους δύο τύπους το L (αν υπάρχει) υποδηλώνει ότι η μπαταρία έχει αριστερό προσανατολισμό πόλων (δείτε παρακάτω πιο αναλυτικά) ενώ το R δεξιό προσανατολισμό, βάση του αρνητικού πόλου.
Αν δεν καταφέρετε να βρείτε τον τύπο της μπαταρίας σας, απλώς μετρήστε την με ένα μέτρο και σημειώστε και τις 3 διαστάσεις της.
Αμπερώρια (Ah)
Τα αμπερώρια είναι μονάδα μέτρηση της χωρητικότητας της μπαταρίας. Σημαίνει ότι η μπαταρία αυτή μπορεί να παρέχει (αν είναι γεμάτη) τον αριθμό των αμπερωριών που αναγράφει σε μία χρονική περίοδο ανάλογα με την χρήση και τον τύπο της μπαταρίας. Όσο πιο πολλά τα αμπερώρια, τόσο πιο μεγάλη χωρητικότητα έχει η μπαταρία, οπότε τόσο περισσότερο μπορεί να κρατήσει η μπαταρία χωρίς φόρτιση.
Πάντα να αγοράζετε μια μπαταρία τουλάχιστον ίδιων Αμπερωρίων με αυτή που είχε τοποθετήσει ο κατασκευαστής αρχικά. Μπορείτε να βάλετε φυσικά και μεγαλύτερη αν θέλετε μέχρι ένα μέγεθος παραπάνω. Ειδικά αν έχετε σκοπό να έχετε λειτουργίες του αμαξιού για αρκετό διάστημα χωρίς ο κινητήρας να είναι σε λειτουργία, τότε καλό είναι να επιλέξετε μια ισχυρότερη μπαταρία με περισσότερα Αμπερώρια από αυτή που είχε τοποθετήσει ο κατασκευαστής.
Ισχύς εκκίνησης της μπαταρίας (ΕΝ ή CA ή CCA)
Η ισχύς εκκίνησης της μπαταρίας, είναι πόσο ρεύμα μπορεί να δώσει η μπαταρία κατά την εκκίνηση του κινητήρα. Αν και συνήθως πολλοί δεν το γνωρίζουν καν ή απλώς δεν δίνουν τη δέουσα σημασία, είναι σημαντικό χαρακτηριστικό της μπαταρίας.
Το αυτοκίνητο κατά την εκκίνηση χρειάζεται αρκετό ρεύμα για ξεκινήσει σωστά. Ειδικά τα νεότερα αυτοκίνητοα που έχουν πολλαπλούς εγκεφάλους ρύθμισης λειτουργιών και αρκετά ηλεκτρονικά βοηθητικά συστήματα, χρειάζονται αρκετό ρεύμα κατά την εκκίνηση. Αν το αυτοκίνητό σας είναι αρκετά απαιτητικό γιατί έχει πολλά ηλεκτρονικά συστήματα, τότε χρειάζεστε μια μπαταρία με αρκετά Αμπέρ εκκίνησης.
Η ισχύς εκκίνησης έχει ένα συσχετισμό με τα Αμπερώρια της μπαταρίας, δηλαδή συνήθως όσο πιο πολλά Αμπερώρια, τόσο πιο μεγάλη θα είναι η ισχύς εκκίνησης. Αυτό βέβαια δεν ισχύει πάντα και έχει να κάνει κυρίως με την κατασκευή και την τεχνολογία της.
Έτσι για παράδειγμα μπορείτε να έχετε δύο φαινομενικά ίδιες μπαταρίες με τα ίδια Αμπερώρια αλλά με εντελώς διαφορετική ισχύ εκκίνησης.
Η ισχύς εκκίνησης είναι πάρα πολύ σημαντική. Με μικρότερη από την προτεινόμενη, δεν θα μπορείτε να θέσετε σε λειτουργία το αυτοκίνητο. Καλό είναι να προτιμήσετε μία με απόδοση παραπάνω από την προτεινόμενη ή αυτή που έχει ήδη πάνω το αυτοκίνητο, έτσι ώστε να μην έχετε πρόβλημα σε περίπτωση που προσθέτετε νέα συστήματα μεταγενέστερα.
Επίσης η απόδοση τείνει να μειώνεται με την πάροδο του χρόνου και τη φθορά της μπαταρίας. Έτσι αν έχει τοποθετηθεί μικρότερη μπαταρία κατά την αντικατάσταση, είναι πιθανόν να αντιμετωπίσετε προβλήματα με την εκκίνηση του αυτοκινήτου μετά από κάποιο χρονικό διάστημα χρήσης.
Κάτι που πρέπει να γνωρίζεται και να προσέξετε ιδιαίτερα για να μην παραπλανηθείτε από τις αναγραφόμενες αποδόσεις εκκίνησης είναι ότι υπάρχουν 3 διαφορετικές τιμές απόδοσης για κάθε μπαταρία. Η απόδοση κρύας εκκίνησης CCA που δείχνει την απόδοση σε μέτρηση με -20 βαθμών Κελσίου και είναι η απόδοση που χρησιμοποιούν οι κορυφαίες εταιρίες μπαταριών στον κόσμο, η άλλη είναι η CA που δείχνει την απόδοση σε μέτρηση σε 0 βαθμούς Κελσίου και τέλος είναι η HCA που δείχνει την απόδοση σε μέτρηση στους 27 βαθμούς Κελσίου.
Οι τιμές απόδοσης που αναγράφονται πάνω στις μπαταρίες είναι διαφορετικές πάντα και συνήθως η CCA είναι το 60% της HCA και το 80% της CA.
Συνήθως αν δεν αναφέρεται κάτι άλλο, πρόκειται για την CCA. Μπορεί όμως μια μπαταρία να έχει σαν τιμή "κράχτη" την HCA (επειδή πάντα είναι υψηλότερη) και να σας παραπλανήσει.
Οι μπαταρίες WINNER αναγράφουν την απόδοση τους πάντα σε CCA έχοντας πάντα ανώτερη απόδοση από την αναγραφόμενη, χαρακτηριστικό της κορυφαίας ποιότητας τους.